Klockringning
för hand - Kyrkklockringning
Uppdaterad 30.11.2011 |
KLOCKRINGNING
FÖR HAND I INIÖ FÖRSAMLING
I ÅBOLANDS SKÄRGÅRD
I skärgårdsförsamlingarna har klockringen länge skötts för hand.
Beträffande ringningen förekommer många traditioner. Helgmåls-
ringen skulle ske vid solnedgången då solen just gått ner och
solstrålarna ej längre når luckorna i klocktornet, men ej senare
än kl. 20. Detta var rätt praktiskt, för efter solnedgången blev
det mörkt i klocktornet. Helgmålsringningen fick symbolisera
avslutande av veckans arbete och inledande av helgfirandet.
De nio slagen mot klockans brädd skulle symbolisera att
Frälsaren satt 9 timmar fastnaglad på korset. Klämtningarna
skulle ske långsamt så att klockan fick ljuda ut mellan varje
slag.
Vid själaringningen fick ortsborna genast vetskap om en person
av kvinnokön eller manskön avlidit. För en kvinna började man
ringa med lilla klockan och för en man med stora klockan.
Under ryska tiden efter det en kejsare dött skulle församlings-
borna ringa varje dag vid tolvtiden i klockorna under ett helt
år. Ringningen sköttes av gårdarna i tur och ordning. Detta
skedde byavis. Invånarna på avlägset belägna holmar kunde leja
någon närmare kyrkan att utföra ringningen. Detta medförde att de
flesta församlingsbor hade kunskap i kyrkklockringning.
Klockornas liturgiska funktion har också givit upphov till
symboliska tolkningar. Deras klang var Andens hörbara röst, som
kallade till bön och gudstjänst. Länge var också klockklangen en
signal att avbryta arbetet och att under bön eller åtminstone med
mössan i handen invänta ringningens slut.
Idag förekommer handringning i de åländska församlingarna endast
i KÖKAR och i de åboländska församlingarna endast i INIÖ, HITIS och i
GUSTAVS. I Kökar räknar man dock ej mera antalet ringningar utan
ringer ungefär en lämplig tid. Däremot räknar man antalet
kläppslag med kläppen. Vid gravöppning slår man 9 kläppslag med
både stora och lilla klockan.
Följande klockringningsschema härstammar från Iniö kyrka. Då den
gamla kyrkväktaren slutade år 1984 ordnades en kyrkklock-
ringningsskurs i medborgarinstitutets regi och klockringnings-
traditionen kunde bevaras.
HELGMÅLSRINGNING
Dag före helg vid solnedgången, senast kl. 20.00
100 slag med stora klockan varefter 9 slag med kläppen.
FÖRSTA SAMMANRINGNINGEN (FÖRSTGÅNG)
Söndag kl 10.00
9 slag med kläppen varefter 100 slag med stora klockan.
PRÄSTRINGNING
Söndag kl. 10.30
80 slag med lilla klockan.
Tidigare ringde man medan prästen vandrade från prästgården
till kyrkan.
ANDRA SAMMANRINGNINGEN
Söndag kl. 11.00
Då gudstjänsten börjar 40 slag med stora klockan
(och lilla klockan).
SLUTRINGNING
Efter gudstjänsten tre slag efter varandra tre gånger med kläppen.
SJÄLARINGNING
Mellan kl 11 och 12 dagen för dödsbudet (kan också ske senare)
9 kläppslag med stora klockan, därefter 200 slag med lilla och
stora klockan samtidigt. För en kvinna börjar man ringa med
lilla klockan för en man börjar man ringa med stora klockan.
GRAVÖPPNING
9 kläppslag med stora klockan, ca 10-12 sek. mellan slagen.
JORDFÄSTNING
Ringning med båda klockorna medan kistan bärs från bårhuset till
kyrkan. Ringning med båda klockorna medan kistan bärs ut från
kyrkan och tills kistan sänkts i graven och remmarna tagits upp.
Texten är
sammanställd och skriven av Bosse Ahlnäs
Utdrag ur examensarbete i en guidekurs år 1994