|
|
Kyrkoherden i Svenska S:t Mikaels församling i Tallinn,
Patrik Göransson
|
|
|
Svenska
S:t Mikaels församling i
Tallinn
Adress: Rüütli 9, 10130 Tallinn, tel.
+372 6441938
rootsi-mihkli(at)eelk.ee
Kyrkan och kyrkans museum är öppen för besökare
under tiden 15.6.-15.8. måndag - fredag kl. 11.00 -
15.00.
Övriga tider enligt överenskommelse.
|
|
Köranvisning om du kommer med bil:
Från öster och Hotel Viru vid rondellen vid Viru Väljak:
Kör längs Pärnu mnt, ta till höger efter Draamateatern och kör mot
Vana-Posti och sedan till vänster längs Müürivahe och Rüütli till
Rüütli 9.
Från väster: Kör längs Pärnu mnt, Estonia pst, Kentmanni, Sakala, G Otsa,
Suur Karja, Müürivahe
och Rüütli till Rüütli 9.
Västersväng från huvudgatorna är för det mesta
inte
tillåtet.
Vid kyrkan finns en avgiftsbelagd parkering.
|
Sidenmålning av Helve Vainu
|
Församlingen har
drygt 400 medlemmar (2019). Den största delen är
estlandssvenskar och deras ättlingar. Församlingen tillhör Estlands
evangeliska lutherska kyrka och församlingens arbetsspråk är svenska.
Svenska S:t Mikaels församlingen strävar till att vara en mötesplats för
såväl tillfälliga besökare som bofasta svenskspråkiga i Tallinn med
omnejd.
Under kyrkans tak verkar också en öppen förskola för svensktalande barn.
Första söndagen i varje månad hålls söndagsskola kl. 12.00 (2019).
I entréutrymmena finns en kaffeautomat, pris 40 cent (2019). Automaten fungerar med
5, 10, 20 och 50 cents mynt. I entrén finns också en toalett.
|
Gratis parkering söndagar kl. 10-14
Kyrkkaffe söndagen den 16 juli 2017
|
Gudstjänst firas varje söndag kl. 12.00
och vanligtvis med kyrkkaffe efteråt
i församlingshemmet.
Sommartid hålls några gudstjänster på andra platser, än i kyrkan,
bl.a. i kapellen på Nargö och Rågöarna.
Kyrkan används också av den finskspråkiga församlingen i Tallinn, Suomalainen
Pyhän Pietarin seurakunta,
som firar gudstjänst varje söndag
kl. 10.00 i kyrkan.
Kyrkan används också av den tyska församlingen i Tallinn,
Die Ev.-luth. Deutsche Erlösergemeinde
som firar gudstjänst andra och fjärde söndagen i månaden kl. 15.00.
|
|
.
Erläggandet av kyrkskatt i Estland är frivilligt, 1 % av inkomsterna
rekommenderas. Ca 100 församlingsmedlemmarna betalar kyrkskatt.
Församlingen får sina intäkter från;
- uthyrning av parkeringsplatser, 25 % av intäkterna kommer härifrån
- uthyrning av kyrkan till finska och tyska församlingarna i Tallinn
- uthyrning av mötesutrymmen och utrymmen för konserter
- uthyrning av kontorsutrymmen och bostäder i kyrkan
- kyrkskatt
- kollekter, frivilliga understöd och gåvor
- försäljning av litteratur och minnesföremål
- fonder i Sverige och Finland för olika projekt
|
|
|
Kyrkans museum
I kyrkan finns ett museum med bilder och föremål från
svenskbygderna i Estland.
På bilden ser vi den gamla predikstolen från kyrkan i Ormsö,
som snickrats av Elert Thiele c. år 1660.
Predikstolen är renoverad
år 1927.
Foto: 18.6.2009
|
|
Modeller av kyrkorna på Runö
Runö nya stenkyrka från
år 1912 och
Runö gamla träkyrka från år 1644
|
|
Modeller av de båtar som användes
vid flykten till Sverige
1. Fullriggare från Åland
2. Ruppa (arbetsbåt för lättare transporter)
3. Slätskonare (flyktingtransportbåt ms Juhan)
4. Galeas (Ormsö, Nuckö, Rickull)
5. Jakt (för snabba transporter)
6. Jala med iseka (för sälfångst och transporter)
7. Roddbåtar (små typer för strandfiske)
Gåva till kyrkan av Lars A Lindström
|
|
|
S:t
Mikaelskyrkan i Tallinn - den gamla kyrkan i klostret
|
Karta över Sverige, då Sverige är som
störst år 1667.
Domkyrkan i Tallinn
Dophuset finns nu i St. Nikolai kyrkan,
|
Reformationen kom tidigare till Estland än till Sverige och Finland.
Efter reformationen på 1520-talet grundades tre tyska församlingar i Reval
(Tallinn) samt en estnisk församling, en finsk församling och en svensk
församling.
Den svenska församlingen nämns första gången år 1531, då det finns
uppgifter om att församlingens präst avlidit detta år.
År 1561 kom Estland under den svenska kronan. Den svenska befolkningen kom då
att mångdubblas. Valet föll på cisterciensordens reformerade S:t Mikaels
klosterkyrka, från 1200-talet, vlken även användes av klostrets nunnor. En andra svensk församling grundades
också i domkyrkan uppe på berget.
Klostret
upphörde 1630. År 1631 beslöt Gustav II Adolf att Estlands första gymnasium skulle
inrättas i det gamla S:t Mikaelsklostret och att kloster- kyrkan, som uppfördes
på 1200-talet, vid Stora
Klostergatan skulle tillfalla den svenska församlingen. Församlingen
blev då ensam ägare till kloster- kyrkan.
År 1710 intog Peter I
staden. Kyrkan verkade vid Stora Klostergatan till år 1716, då den ryske generalguvernören
beslöt att den svenska församlingen i Reval skulle utrymma sin kyrka som i
stället blev en ryskortodox garnisons- kyrka.
Kyrkan fick tid två veckor
att ge sig av och blev hemlös. Församlingen
gick till domstol och fick rätt efter tio år.
Församlingen fick då som kompensation år 1726 Johanniterhospitalet vid
Rüütli 9, där kyrkan nu verkar.
I
St. Nikolai kyrkans museum finns ett
baptisterium (dophus) som tillhört den gamla svenska kyrkan vid Stora Klostergatan.
I
den nuvarande kyrkan finns ett altare från år 1697 samt en predikstol
från
år 1707 vilka tidigare funnits i den gamla kyrkan vid Stora Klostergatan..
|
|
S:t
Mikaelskyrkan - den nuvarande kyrkan i helgeandshuset
|
Bjälkarna i taket i entrén är från 1600-talet och målningarna
på bjälkarna från år 1726.
Takkronan har funnits i stadsarkivet.
De första åren verkade kyrkan i det lilla huset
som var hospitalets kapell, till vänster då man kommer in i kyrkan.
Kyrksalen som sportklubb
Kyrksalen i dag.
S:t Mikaelskyrkan i
förgrunden.
Kyrktornet tillhör St. Nikolai kyrkan,
som nu är ett kyrkomuseum.
|
Byggnaden där S:t Mikaelskyrkan nu
verkar byggdes i början på 1500-talet som ett helgeandshus, dvs. ett
fattigsjukhus.
Helgeandshusets "stora sal" är
uppförd 1526-1531. Byggnaden är uppförd i nord-sydlig
riktning och liknar till sin arkitektur ett dåtida köpmanshus. Huset hade en
öppen förstuga, vars portal var huggen i en djup nisch i den norra väggen. I
rummets nordöstra hörn är stadens största mantelskorsten bevarad.
Långhuset består av en tvåskeppig sal på 36x15 meter med ett flertal
sängnischer från tiden som helgeandshus
Vid 1600-talets slut gjordes stora
om- och tillbyggnader. Vestibulen försågs med ett
bemålat bjälktak som ännu kan beskådas. Helgeandshusets vårdtagare
inkvarterades i den till förrummet anslutna tvåvåningsbyggnaden som kom att
användas för detta syfte fram till år 1901. Den lilla byggnaden i kyrksalens
nordöstra hörn, vilken ursprungligen använts av helgeandshusets vårdare,
omgjordes till sakristia.
Den
del av församlingen som inte flydde till Sverige undan de ryska trupperna, som
intog staden 1710, rymdes i Johannes Döparens fattighuskyrka. Denna blev
församlingens hemvist till 1733. Den 20 september 1733 invigdes nya
helgeandshusets "stora sal" eller sjukhus till svenska församlingens
kyrka (nuvarande kyrkobyggnad). Flyttningen var antagligen föranledd av att
ett större antal svenskar kommit tillbaka efter det stora nordiska krigets
slut i och med freden i Nystad 1721. Den lilla fattighuskyrkan hade därmed
blivit för liten. I
den nya kyrkan uppställdes det altare, som tillverkats för den gamla
klosterkyrkan av träsnidaren Joachim Ambrust år 1697, samt Christian
Ackermans år 1707 tillverkade predikstol med en skulptur föreställande Moses
som håller upp altaret samt ett snidat baptisterium (dophus) av samma
mästare.
Efter att man fått de gamla inventarierna på plats kunde kyrkan invigdes år
1733. Hospitalet flyttade till de utrymmen som nu är
församlingshem och verkade där till år 1911.
Den estiska självständigheten 1918 innebar för Estlands svenskar ett
kulturellt uppvaknande och man kunde starta en svensk folkskola i den gamla
prästgården, där även Svenska Odlingens
Vänner, Kustbon och svenska
folkförbundet hade sina expeditioner.
I mitten av 1600-talet var antalet estlanssvenskar omkring 10.000 personer,
vilket motsvarade 2-3 procent av landets befolkning. år 1939 var antalet
estandssvenskar ca 8.000 personer.
Vid folkräkningen år 1934 fanns det totalt 7641 estandssvenskar;
2425 Ormsö / Vormsi
1582 Rickul / Riguldi
735 Nuckö / Noarootsi
649 Reval / Tallinn
380 Sutlep / Sutlepa
341 Rågöarna / Pakrisaaared
277 Runö / Ruhnu
188 Vippal / Vichterpalu
155 Nargö / Naissaar
150 Korkis / Korksi
119 Odensholm / Osmussaar
100 Hapsal / Haapsalu
90 Dorpat / Tartu
37 Neve / Nõva
10 Dagö / Hiiumaa
Under den första sovjetockupationen 1940 gömde sig många män i
skogarna och några på kyrkans vind, där de var ända tills tyskarna i juli
1941 körde ut
ryssarna och kriget flyttades till Moskvafronten.
Under andra väldskriget flydde större delen av församlingens medlemmar till
Sverige. De kvarvarande hade, på grund av den sovjetiska religionslagen, ingen
möjlighet att fortsätta verksamheten, utan församlingen upplöstes och man
tvingades lämna kyrkan. Denna blev med tiden plundrad och en del
inventarier delades mellan olika museer och institutioner.
År 1944 blev det åter igen dags
för församlingen att bryta upp. Erfarenheterna från den första sovjetiska ockupationens fasor (1940-1941) gjorde att så
många som möjligt nu försökte ta sig västerut innan röda armén åter
marcherade in. Till sist ordnades det även med transporter för
estlandssvenskarna. År 1944 fanns det mest svenskar i Estland. Man hänvisade
till någon gammal estlandssvensk släkting och kunde på detta sätt få det
gula kortet som visade att man av svensk härkomst och kunde få plats på
båtarna till Sverige. När den sista så kallade lagliga transporten till Sverige skulle gå samlades församlingen till
avskedsgudstjänst i kyrkan. Därifrån gick man direkt ner till den väntande
båten och förde med sig så mycket av församlingens tillhörigheter man
förmådde bära.
Från S:t Mikaels församling var
det 1.000 som kom över till Sverige. 200 personer blev kvar då de väntade på
den sista båten som aldrig kom.
Kyrkan skadades under ett bombanfall år 1944. Prästgården förstördes
helt.
År 1945 skulle alla församlingar registreras. Kommunisterna tog församlingarnas
egendom som sedan församlingarna fick hyra tillbaka för en hög hyra. Man tänkte
att församlingarna på detta sätt skulle gå i konkurs. Men församlingsborna
ställde upp så ingen församling gick i
konkurs.
Församlingen fick också avslag på sin anhållan om registrering och
tvingades med sorg se sin barndomskyrka omgjord till en idrottslokal där man
idkade bl.a. boxning, brottning, karate, tyngdlyftning och bordstennis. Böckerna i biblioteket
eldades upp.
År
1949 ombyggdes
kyrkan till sportklubb. Där predikstolen nu står fanns en tavla av Lenin och med följande text under
tavlan: Under Lenins fana med Stalins ledning går vi till kommunismens
ljusnande framtid. På andra sidan fönstret hängde en bild av Stalin.
År 1990 kunde församlingen åter registreras. År 1991 blev Estland fritt
och år 1992 återlämnades byggnaden till Svenska S:t
Mikaelsförsamlingen.
Den 5 maj 2002 deltog Sveriges kung Carl XVI Gustaf och drottning
Silvia i kyrkans återinvigning. Inventarier som deponerats i Sverige under
sovjettiden återlämnades.
Bearbetat text från informationstavlan i
S:t Mikaelsklyrkan om
Svenska S:t Mikaels församling och dess
kyrkor i Reval / Tallinn.
|
|
Altaret och
altartavlan
|
|
Altaret kom till på initiativ av Karl XII då
han var på väg till Narva år 1700.
Altaret fanns ursprungligen i den gamla
kyrkan.
År 1944 fördes altaret till kyrkan i Kors / Harju-Risti varifrån altaret
flyttades
till kyrkan i Märjamaa.
Då kyrkan återfick altaruppsatsen fick man endast ramen, tavlan saknades.
Senare infann sig en konstnär på kansliet och berättade att han köpt tavlan
för
sina sista kopek, men kunde tänka sig att lämna tavlan tillbaka om församlingen
ordnade en storslagen konstutställning för honom i
Stockholm, som kungen skulle öppna. Men konstnären var inte av denna klass. Tiden gick och hålet i altartavlan bestod.
En dag infann sig en gentleman kansliet som berättade att han kände en
kompositör som lånat
pengar av konstnären och givit tavlan som pant. Kompositören var nu sjuk och
döden var i antågande och han ville ordna upp sitt liv. Kompositören
lämnade en annan tavla i pant och kyrkan fick altartavlan tillbaka.
Två veckor senare dog kompositören.
|
|
Orgeln
|
|
Kyrkans orgel är tillverkad i Sverige på
1950-talet och skänktes till kyrkan
år 2000 av Täby församling i Stockholm, efter en renovering som bekostades
av Stockholms stift och Huddinge kyrkliga samfällighet.
|
|
Predikstolen
|
|
Predikstolen har tidigare funnits i den
gamla kyrkan.
Predikstolen består av delar dels från 1600-talet och dels
från 1700-talet. Under sovjettiden fördes prediksstolen och altartavlan
först till kyrkan i Kors /Harju Risti. Föremålen flyttades sedan till kyrkan
i Märjamaa. Predikstolen och skulpturen av Moses som fanns under predikstolen
förvardes i slutet av sovjetperioden i Riddarhusets
potatiskällare, där konstmuséet hade sitt lager.
|
|
År 1945-1979 förvarades skulpturen som
föreställer Moses i Märjamaa kyrka. Skulpturen flyttades därefter till Riddarhusets
potatiskällare, där konstmuséet hade sitt lager. Skulpturen stals från
konstmuseet år 1982.
En antikhandlare ville värdera skulpturen år 2016, då det konsterades
att
skulpturen härstammar från St.Mikaelskyrkan, som återfick skulpturen.
|
|
|
Väggen mot väster (till
höger då man kommer in i kyrkan)
|
|
|
Kyrkskeppet i fönsternischen
Kyrkskeppet är en gåva från Lars Håkansson på Gotland.
|
|
|
Ormsö kyrkas forna altartavla
Oljemålningen föreställer "Jesus gravläggning". Tavlan var en del
av Ormsö kyrkas forna altaruppsättning. Altaret skänktes till kyrkan av
Magnus Gabriel De La Gardie på 1670-talet och trolig bildhuggare är George
Baselaque.
Delar av altaret bl.a. altarets oljemålning hittades nedgrävt i en sandgrop
1949. Målningen förvarades i ett skåp i Hullo skola fram till november 1976,
då den hittades och fördes till Länsmuseet i Hapsal.
Ormsö kyrkofond bekostade restaureringen år 2003 och tavlan är tillsvidare
deponerad i S:t Mikaelskyrkan.
|
|
|
Votivskeppet Maria Christina
från år 1747
Den 22 september 1944 kom röda armén till Tallinn och plundrade kyrkan på
de inventarier som man inte hunnit föra över till Sverige. Bl.a. tog man två
votivskepp; Maria Christina och Johan August. En soldat från Ukraina tog votivskeppet Maria Christina. Han försökte
sälja skeppet i Ukraina men ingen ville köpa det, så han förde det år 1952
tillbaka
till Tallinn. Den svenska församlingen existerade då inte längre.
Stadsmuseet (linnamuuseum) köpte skeppet. Skeppet var illa skadat men
Sjöfartsverket i Sverige bekostade skeppets renovering.
Skeppet finns nu i museet i Kiek
in de kök
|
|
Sjöfartsverket gav modellbyggaren
Juri Zhurba i Tallinn uppdrag ett bygga en kopia av skeppet Maria Christina.
Replikamodellen överlämnades till S:t Mikaelsförsamlingen i Tallinn
den 19 mars 1996.
Maria Christina som votivskepp är en dyrgrip. Hon räknas till ett av de
äldsta
kända votivskeppen med svensk anknytning.
|
|
Altartavlan vid dopkapellet
i kyrkan
|
|
|
Altartavlan erhölls från Odarslövs kyrka nära Lund, som lades
ner år 1990.
|
|
På altarets baksida finns den
ursprungliga altartavlan. Tavlan som målades av malmökonstnären Gunnar John
år 1937 föreställer det kosmiska kretsloppet med födelse, liv och död
samlat runt en central gestalt.
|
|
Kungliga
minnestavlor
|
|
|
1908
Sveriges nytillträdde konung Gustav V af Sverige, prins Carl och
prinsessan Ingeborg besökte Reval / Tallinn och S:t
Mikaelskyrkan den
26 maj 1908 på hemväg från St. Petersburg där konungen tillsammans med
prins Carl och dennes gemål prinsessan Ingeborg hade deltagit i sin son
Vilhelms vigsel med den ryska storfurstinnan Maria Pavlovna.
|
|
|
1929
Den 27-28 juni 1929 var konung Gustav
V (nuvarande kungens farfars far) på statsbesök för att
hylla den Estniska Republikens Hemvärnsdagar. Från Reval / Tallinn fortsatte
konungen med uppvaktning till Riga.
|
|
|
1932
Den 29 juni - 3 juli 1932 besöktes Estland av Sveriges dåvarande kronprins,
sedermera konung Gustav VI Adolf (nuvarande kungens farfar).
Den 30 juli 1932 besökte kronprinsen Dorpat / Tartu och deltog i
festligheterna kring universitetets
300-årsjubileum.
Den sista dagen av estlandsbesöket ägnades åt svenskbygderna med början I
Hapsal / Haapsalu, varifrån man med motorbåt begav sig till Ormsö / Vormsi
innan resan fortsatte till Nuckö / Noarootsi.
|
|
|
1936
Den 17 oktober anlände arvprins
Gustav Adolf (nuvarande kungens far) till Reval / Tallinn för att
följande dag närvara vid invigningen av lejonmunumentet
till minne av Karl
XII:s storslagna seger i Narva den 20 oktober 1700, där en fyrdubbelt
större rysk här besegrades. Monumentet förstördes under den sovjetiska
ockupationen, men ett nytt
monument kunde uppföras till slagets 300-års jubileum år 2000.
|
|
|
1992
Det svenska kungaparet kung Carl XVI
Gustaf och drottning Silvia avlade statsbesök i det nyligen
självständiga Estland den 22-24 april 1992. Den 23 april 1992 deltog
kungaparet vid invigningen av den återuppförda Gustav
II Adolfs staty i Dorpat / Tartu.
|
|
|
2002
Den 5 maj 2002 deltog Sveriges kung Carl XVI Gustaf och drottning
Silvia i kyrkans återinvigning. Inventarier som deponerats i Sverige under
sovjettiden återlämnades. På eftermiddagen invigde kungen estlalandssvenskarnas, Aibolands
museum i Hapsal / Haapsalu.
|
|
Sveriges vapen på 1700-talet
|
Sveriges kungar:
...
Gustav II Adolf, 1611-1632
...
Karl XII, 1697 - 1718
...
Oscar I, 1844 - 1859
Karl XV, 1859 - 1872
Oscar II, 1872 - 1907
Gutstav V, 1907 - 1950
Gustav VI Adolf, 1950 - 1973
Carl XVI Gustaf, 1973 -
|
Sveriges universitet:
1.
Greifswald i Pommern år 1456
2.
Uppsala år 1477
3. Dorpat år 1632
4. Åbo år 1640
5. Lund år 1666
.
.
.
.
|
|
Skulpturerna
i nischerna i väggen mot öster
|
|
|
|
Kristi lidandets väg
|
|
Tavlorna
på den östra väggen (från
altaret mot ingången)
|
|
|
|
|
Tavlan är från 1800-talet. Räddades under
revolutionen, gömdes under sovjettiden och skänktes till församlingen.
|
|
|
Tavlan är en kopia av Rembrandts
Kristi nedtagande från korset. Tavlan skänktes till kapellet på Nargö vid
invigningen av kapellet år 1938
|
|
|
Tavlan har varit altartavla i det kapell som
brändes ner av revolutionärerna
på Nargö år 1917.
|
|
|
Konstnären till denna tavla är okänd. Observera
den döda hönan och ägget som skall symbolisera uppståndelsen.
|
|
Altartavlorna
på väggen vid ingången till kyrkan
|
|
|
Altartavlan till vänster om sakristian i kyrkan
är en gåva från Norrmannebo kapell nära Göteborg.
|
|
|
Altartavlan till höger då man kommer in i kyrkan
samt pelarna
har erhållits från Sverige.
|
|
|
Hemsidan om S:t Mikaelskyrkan är sammanställd
och fotografierna tagna av Bosse
Ahlnäs
som verkat som kyrkguide:
den 17 - 21 juni 2013 och 30 juli - 2 augusti 2013
den 16 - 20 juni 2014 och 28 juli - 1 augusti 2014
den 13 - 31 juli 2015
den 25 - 29 juli 2016
den 14 juli 2017 och 31 juli - 4 augusti 2017
den 23 - 27 juli 2018 och 13 - 17 augusti 2018
den 22-26 juli 2019 och 5-9 augusti 2019
|
|
|
Fotografier från små öar i Estland
- Pildit Eesti väikesaartest
|
|
Källor:
Intervju med Patrik
Göransson 16.5.2013
Svenska S:t Mikaels församling - broschyr om Svenska S:t Mikaelsförsamlingen i
Tallinn
Friherre Wolfhart von Stackelberg - Ägarna till godset Magnushov på
Ormsö, utgiven 2008
Utställningskatalog - Estland under den svenska kronan, utgiven 2010
Svenska Odlingens Vänner i Estland - Estlandssvenska Kalendern 2012
Fotografier: Bosse Ahlnäs juni-juli 2013 samt senare
Sidan är skapad 27.6.2013
|
|
G
Ä S T B O K
|