Rauha Åkerblom - människovännen
Ett är säkert, Rauha Åkerblom var begåvad med en
stor talang. Hon tillhör den berömda syskonskaran Salminen från Vårdö. I
sin tidiga ungdom var Rauha Åkerblom mycket religiös, en tradition från föräldrahemmet,
och många kommer ihåg Rauhas bibelförklaringar. Efter att ha träffat sin
blivande make, stenarbetaren och fritänkaren Valdemar Åkerblom, började
hennes personliga utveckling få mera jordnära karaktär. Hon lever enligt
principen att aldrig skada sina medmänniskor. Hon vill inte kalla sig varken
socialist, marxist eller kommunist. Närmast kan man karaktärisera henne som
idealist, men eftersom hon avskyr att bli placerad i -ismer, får man nöja
sig med att kalla Rauha Åkerblom en männsikovän. Hon vill på ett okonstlat
sätt leva som en människa bland sina medmänniskor.
Med hjälp av den aktiva folkdemokratiska arbetarrörelsen
och med ett outtröttligt stöd från familjen kom Rauha Åkerblom in i Ålands
landsting, året var 1946.
Av landstingshandlingar och diskussioner med Rauhas son
Sven-Erik framkommer att hon inte sviker de svaga i samhället. Hon besöker
ofta kommunalhemmet i Grelsby och anser att åldringarna där lever under svåra
förhållanden och hon börjar medverka till att De Gamlas hem i Jomala kommer
till stånd. Likaså gör hon täta besök till Grelsby sjukhus och är varje
gång lika illa berörd över att så många människor måste tillbringa sitt
liv inspärrade på ett sinnessjukhus utan att egentligen vara sjuka. Efter
varje sådant besök kunde hon inte låta bli att för familjen förundra sig
över med vilken rätt dessa människor hålls inlåsta mot sin egen vilja.
Sitta inlåst år ut och år in utan att själv ens få låsa upp dörren för
att gå ut en stund i friska luften. Vad har dessa människor gjort för att få
ett sådant öde? brukade hon efter hemkomsten fråga sin familj. Det skulle
komma att ta flera årtionden innan samhället i övrigt kunde acceptera
utskrivning av patienter från den kroniska avdelningen vid Grelsby Sjukhus.
Rauha blev sin hemkommun trogen, och en bro till Vårdö
lekte henne i hågen tills hennes vänner lyckades övertyga henne om att
tankarna på bron var utopiska, och hon nöjde sig med att arbeta för en
landsvägsfärja till Vårdö. Typiskt för Rauha är situationen när hon på
jungfruturen med färjan till Vårdö tar fram sin portmonnä och vill betala
och får då veta att färjan är gratis. Då känner hon sig generad. Så långt
hade hon aldrig tänkt gå, hon ansåg att var och en kunde betala för sig,
huvudsaken var den länge efterlängtade förbindelsen.
Rauha Åkerbloms uppgift i landstinget var inte lätt.
Ofta fick hon underteckna sina petitioner ensam, eller tillsammans med
socialdemokraten Viktor Arvidsson. Den borgerliga sidan höll sig avvaktande.
Rauha kände på sig hur påpassad hon var, och gjorde hon minsta lilla
formella fel var landstingsmännen inte sena att tillrättavisa henne. Hon
uppträdde alltid behärskat och hennes manliga kolleger medger gärna att det
var ett nöje att lyssna till hennes tal.
Rauha Åkerblom motionerar om att ge sjömännen möjlighet
att rösta ombord vid långfart. I motiveringen skriver hon så här i direkt
citat: "Dessa sjömän betala i förhållande till sitt antal mycket
stora skatter till de åländska kommunerna och landskapet. Deras yrke som
kringfarande sjömän betyder dock i praktiken att alla dessa hundratals
skattebetalare icke med vår nuvarande lagstiftning kunna använda sig av sin
viktigaste åländska rättighet, rösträtten till landstingsmannavalen.
Tymedels sålunda icke äro i tillfälle att vara med och utforma de
landstingsrepresentationer som ha så mycket att bestämma i lagstiftningsfrågor
som intimt beröra sjömännens vitala intressen. Ett sådant förhållande, på
grund av en bristande vallagstiftning, måste anses icke vara förenligt med
sann demokrati och borde därför genom vidtagande av åtgärder fortast möjligt
förändras." Motionen förkastas och lagutskottet får beröm av
ett flertal landstingsmän. Orsakerna till förkastandet av motionen sägs
vara tekniska svårigheter, orimliga kostnader och möjlighet till valfusk. En
av landstingsmännen säger sig veta av egen erfarenhet att sjömännen är föga
intresserade av politik och saknar vilja att rösta, han sade sig vidare vara
helt nöjd med den behandlingen motionen fått.
När Rauha Åkerblom välkomnar lagen om skogsvård,
men dock anser att lagen kommer tio år för sent, får hon omedelbart svar av
en skogsägande bonde, som anser att de inte vill ha en lag som så rigoröst
ingriper i den enskilda äganderätten. Man var allmänt misstänksam mot
henne och såg socialiseringsspöket personifierat i Rauha Åkerbloms gestalt.
År 1948 påpekar Rauha i anledning av barnavdraget
vid kommunalbeskattningen av på Åland borde kunna komma till åtnjutande av
samma skattelättnader som invånarna i riket. Då får hon genast beska
kommentarer att vi på Åland har egen lagstiftning, vi är inte beroende av
bestämmelserna i riket. Man befarar även att en del barnrika bönder skulle
då kunna bli helt befriade från skatt. En landstingsman undrade hur detta
kunde rimma med fru Åkerbloms tidigare uttalanden om att hon förde småfolkets
talan och nu ville hon att drängarna och pigorna skulle betala skatten åt bönderna.
Rauhas svar kom spontant:"Jag frågar mig hur kan man leva på sådan
inkomst och dessutom bli beskattad. Jag anser att det är under
existensminimum. Han borde göras skattefri."
En stor del av Rauhas motioner förkastas, men vissa
saker lyckas hon dock driva igenom. Nämnas kan medborgarinstitutet (tidigare:
arbetarinstitutet) som hon motionerar om tillsammans med Viktor Arvidsson.
Rauha Åkerblom ville ge arbetarklassen en möjlighet till att utveckla sig
kunskapsmässigt och därför blev arbetarinstitutet något av en hjärtesak för
henne.
Sin landstingsmannagärning utförde Rauha ytterst
samvetsgrant. På kvällarna efter arbetsdagens slut satte sig Rauha vid köksbordet
tillsammans med Valdemar och studerade lagförslagen mening för mening,
ingenting lämnades åt slumpen.
Rauha Åkerblom tyckte att tidningen Åland inte
alltid återgav hennes tankar på ett rättvist sätt och folkdemokraterna på
Åland grundade en egen tidning, "Ålänningen" men "den
stupade på sin egen orimlighet" och kom ut endast några nummer och måste
läggas ner. De som skulle ha stöttat tidningen var alla helt medellösa och
till antalet alltför få.
Rauha Åkerbloms strora intresse var och förblev
arbetet för världsfreden. Hennes egna barn fick leka varken med
krigsleksaker eller krigslekar. Fredsarbetet sysselsatte hennes tankar och
helst av allt skulle hon ägnat sin tid till detta arbete, men de "små
bekymren" som omgav henne tog all hennes tid i anspråk. Makarna Åkerbloms
gemensamma politiska diskussioner rörde sig på senare tid nästan alltid på
det världspolitiska planet där freden var det centrala ämnet. I dag räcker
Rauhas krafter inte längre till, men må dessa rader bringa en hyllning till
henne och tala om för henne att hennes tankar om freden och fredsarbetet i
dag omfattas av flertalet människor.
Rauha Åkerbloms roll som landstingsman var allt annat
än lätt, ofta blev hon utsatt för utfrysning. I landstinget kunde hon behärska
sig, likaså hela vägen hem till Klinten, men väl hemkommen skyndade hon sig
in och först innanför hemmets trygga väggar lät hon tårarna strömma. Det
hände ofta att hon var oförmögen att genast uppta hemsysslorna, utan måste
först få gråta ut över de orättvisor och beskyllningar hon blev utsatt för.
"Dom är så oförskämda mot mig," brukade hon säga. I dag erkänns
Rauha Åkerbloms politiska insatser och hennes människonära livssyn
uppskattas av alla i vårt samhälle.