Slagverkaren fick en
pratstund med Johan Fransson i samband med hans spelning med
-Hur länge har du spelat med Tomas Ledin? -Jag har spelat med Tomas sedan hösten 2000, och det är kul. Vi har ett bra band och jag får samarbeta med basisten Ove Andersson som är en klippa. -Hur började du spela trummor? -Jag minns inte så mycket mer än att jag alltid har trummat, först på kuddar och kastruller och sedan på min första riktiga trumma som jag fick när jag fyllde tre år. -Har du någon musikutbildning? -Nej jag är självlärd, en släkting spelade trummor i en blåsorkester och jag brukade vara med för att se och lära. -Så du har inte tagit några
trumlektioner? -Nej, en gång under mellanstadiet gick jag och provade på den kommunala musikskolan som skulle vara så bra men det fungerade inget vidare. Enligt trumläraren var allt fel med mitt spel. Jag satt fel, höll stockarna fel etc så jag sa att det var lika bra att jag gick hem eftersom jag kände att mitt sätt att sitta och hålla trumstockarna fungerade bra för mig. -Känner du dig någonsin
begränsad av att du inte har en musikerutbildning? -Nej, men det skulle ha varit
roligt att ha lärt sig lite klassiskt slagverk och att läsa partitur. -Läser du noter? Jodå, men inte så snabbt som dom bästa. -Är det ett problem att
inte kunna läsa noter snabbt? -Inte för min del, jag har ett bra gehör och det finns alltid möjlighet att lyssna på musiken i förväg. Oftast får man en kassett med låtarna, ibland även noter. -Spelar du i något annat
band för tillfället? -Jag frilansar i olika
sammanhang när jag inte spelar med Tomas. -Har du spelat in någon
skiva med Tomas Ledin? -Nej, men om turnén fungerar bra så kanske man får chansen. -Hur spelar du helst in i
studio? -Det gamla klassiska sättet var ju att bygga musiken från trummorna och uppåt. Nuförtiden spelar man oftast in trummorna sist, vilket ger en bättre uppfattning om låten jämfört med att spela in ensam till ett click, som jag tycker är tråkigt och inte befrämjar svänget i musiken. -Vad tycker du om att någon producent editerat ditt
trumspel efter det att du är klar, -Det är helt beroende på sammanhanget och hur det görs. Ibland kan det vara stor tidspress och då stör det inte mig ifall man flyttar på ett baskaggeslag istället för att göra om tagningen. Det är producentens beslut. Om jag har spelat och tillfört musiken något så är jag nöjd så länge jag får credits och ersättning för mitt arbete. -Vad använder du för trummor och cymbaler? -Jag spelar på Tama
starclassic som fungerar mycket bra trots vår intensiva turné. Jag har
nyligen bytt från Zildjian till Meinl cymbaler. Jag spelar på Meinls nya
serie som heter Byzance. Cymbalerna låter otroligt bra och verkar hålla
mycket bra. -Är det du som är
ansvarig för att räkna in låtarna? -Jag sköter inräkningarna med hjälp av en metronome. Eftersom vi har vissa förinspelade saker som visas på bildskärmar så måste tempona vara identiska varje gång på många av låtarna -Hur har du ordnat din medhörning? Jag använder in-ear monitorer med en inbyggd limiter för att slipa problem med rundgång och för högt ljud. Jag kompletterar systemet med en extra baslåda för de låga frekvenserna. Jag anser att jag kan spela mycket mer dynamiskt på detta sätt. Jag hör det som går ut i PA:t och vet hur hårt jag skall spela för att det skall bli rätt balans. Dessutom sparar man öronen. Det sliter inte på samma sätt som att använda vanliga monitorer och jag slipper ha pip i öronen som förr eller senare leder till tinitus. Jag tycker att det är väl använda pengar att köpa ett sådant system. Vad krävs det av en
trummis för att klara det giget du har nu? -Det krävs ett stort hjärta och ett bra spelsinne. Man behöver vara snabb på att lära sig nya saker.Man måste memorera hela showen, inte bara låtarna. Allt hänger ihop på ett visst sätt och sker i en förutbestämd ordning. När man repeterar in en show så går halva tiden åt till att lära sig låtarna och resten av tiden handlar om att lära sig hur allt hänger ihop. -Till sist undrar jag om du
har något bra tips åt unga trummisar som vill ha musiken som yrke? -Det viktigaste är att spela så mycket som möjligt med andra musiker. Helst skall man spela med sådana som är bättre än en själv för då utvecklas man mycket snabbare. Det är mycket viktigt att inte snöa in för mycket på sitt eget spel. Man lär sig oerhört mycket av att lyssna på vad dom andra gör i bandet; hur spelar basisten, gitarristen etc. Bandet skall ju vara en enhet och ett bra samspel kräver att man lyssnar på vad medmusikerna spelar i låten i fråga. -Okej, tack för intervjun.
|
Sidan senast uppdaterad 21/01-02
|