Trumslagaren Peter Baron turnérar förnärvarande med Albert Lee i Sverige. Peter har ett
förflutet med artister som Elkie Brooks, Charles Aznavour, Renneisance med flera. Jag
intervjuade honom i Mariehamn 21/11-01 strax innan konserten med Albert Lee och 
Hogan's Heroes. Du kann lyssna till intervjun här.  Del 1Del 2.

 



Slagverkaren intervjuade gitarrlegenden Albert Lee.

Du kan ladda ned ett kort smakprov här (mp3)
Ladda ned Del 2, Del 3 och Del 4


Hem][Köp och Sälj][Lektioner][Länkar][Intervjuer][Veckans Artist]
[På Turné][Musiker Sökes][Aktuellt][Krönika][Citatarkivet][Boktips]  

Veckans Artist är Yvette Preyer. Hon har bla spelat med Isac Hayes och befinner sig just nu på 
turné med Michael McDonald. Hon har studerat både trummor och sång på universitetsnivå.
Du kan läsa lite mer om henne på Michael McDonalds officiella webplats. 



[Hem][Köp och Sälj][Lektioner][Länkar][Intervjuer][Veckans Artist]
[På Turné][Musiker Sökes][Aktuellt][Krönika][Citatarkivet][Boktips]  

Veckans Artist Arkiv

Veckans artist är Josephine Forsman i Sahara Hotnights. Jag intervjuade henne 210701 i samband med deras spelning på Rockoff festivalen i Mariehamn. 
Intervjun får ej kopieras eller publiceras utan tillstånd från webmaster Tomas Tornefjell.

                                   

-Vad var det som fick dig att börja spela trummor?
- När vi startade bandet började vi med att rotera på alla instrument och jag kände att trummor
var det som passade mig bäst. Jag kände att jag skulle trivas bra med att inte vara längst framme vid scenen och ändå vara så pass viktig för bandets sound.

-Så det finns inte någon speciell låt, eller-händelse som fick dig att börja spela?
-
Nej, egentligen inte.

-Hur gammal var du när du började spela trummor?
-Jag började spela när vi startade bandet, och då var jag 11 år.

-Började du spela i någon musikskola eller lärde du dig själv?
- Det fanns ingen trumlärare där jag växte upp, så vi skaffade ett trumset och jag började öva hemma
i källaren genom att sitta med hörlurar och spela till olika skivor. Jag tycker det är det bästa sättet att
utvecklas på, eftersom man får en chans att lyssna in sig på många olika trummisar och spela
tillsammans med någon.

Efter grundskolan gick jag ett år på ett musikgymnasium och där fick jag trumlektioner som mest var inriktade på att spela jazz. Jag tror säkert hade jag hade någon nytta av lektionerna, men det kändes
ganska långt i från det jag ville göra.

-Lärde du dig att läsa noter?
-Lite grann, jag förstår hur notsystemet är uppbyggt.

-Känner du att du har det kunnandet och den teknik som krävs för det du spelar idag?
-
Det finns alltid saker som man kan bli bättre på. Jag har satsat mest på styrka och inte så mycket på
att kunna spela snabbt och med en massa finesser, och det kan ibland kännas som en begränsning,
samtidigt som min teknik och mitt spelsätt fungerar bra med den musik vi spelar. Det finns ju inga
genvägar i musiken utan enda sättet att utvecklas är att sätta sig ned och öva och få spela ihop med andra i ett bra band.

- Hur gör ni när ni spelar in i studion?, vilka instrument spelar ni in först?
På första plattan spelade jag in trummorna ensam med click, för att producenten ville ha ett exakt tempo. Det känndes väldigt onaturligt eftersom vi i första hand är ett liveband. Vi följer varandra bra, spelar tillsammans och låter ibland tempot variera något inom låten, t ex mellan vers och refräng. Att spela in ensam med ett clicktrack för att få ett helt exakt tempo passade inte mig speciellt bra och gjorde nog mer skada än nytta för helheten och svänget i musiken.

På våran senaste skiva gjorde vi så att vi spelade tillsammans allihop för att få fram energin på ett
naturligt sätt. Sedan raderade vi bort dom andra instrumenten och behöll  trummorna som grund för 
det fortsatta inspelningsarbetet. 

-Är alla trumtagningar spelade som en enhet eller har ni klippt ihop olika tagnigar?
Alla trumspår är inspelade från början till slut. Både jag och producenten tyckte att det var bättre
att ta om hela låten istället för att börja klippa ihop olika tagnigar.

-Vad spelar du på för trumset?
-Jag spelar på ett Premier Genistat set (Bas, virvel, hängpuka och golvpuka) med Sabian cymbaler,
Hi-hat, ride och två crashar. 

-Använder du några triggmikrofoner?
Nej det gör jag inte.

Har du känt något behov av att använda triggmikrofoner eller samplade ljud?
Inte ännu, men det kanske kommer i framtiden.

-Har du något speciellt medhörningssystem som t ex in-ear monitorer?
Jag använder vanliga monitorer och jag har mycket trummor i monitormixen.

- Hur känner du dig i öronen efter ett gig med tanke på att ni spelar så starkt?

- Jag använder mig av formgjutna öronproppar som skalar bort de farliga delarna av ljudet.
Det är väldigt viktigt att skydda hörseln och jag känner många musiker med tinitus och andra hörselskador och jag vet vilket lidande det är. Jag tycker att det är bättre att använda öronproppar än att spela svagare eftersom vår musik handlar mycket om energi som dessvärre skulle försvinna om jag satt och softade på trummorna.

-Har du någonting du vill tillägga ?

-Nej, ingenting speciellt...börja spela trummor.

-Okej, tack för intervjun!

-Tack.

För mer info om Josephine Forsman och Sahara Hotnights besök http://www.saharahotnights.com
lyssna till del 1 av intervjun. Ladda hem del två av intervjun. Real Audio.

[Hem][Köp och Sälj][Lektioner][Länkar][Intervjuer][Veckans Artist]
[På Turné][Musiker Sökes][Aktuellt][Krönika][Citatarkivet][Boktips]  

 
                                                    

Peter Lockett är en av Storbritanniens mest mångsidiga slagverkare. Han har arbetat med artister som Björk, Bill Bruford, Kula Shaker, Rory Gallagher, Mel C, Evelyn Glennie m fl. 

Han behärskar de flesta av världens slaginstrument från tablas, darabuka och congas till samplers och elektroniska slaginstrument. Han känner sig hemma i de flesta musikstilar och spelar rock, jazz och klassisk musik med samma auktoritet.

Peter är en mycket efterfrågad musiker och han är mest känd för sin förmåga att spela traditionella slaginstrument i musikaliska sammanhang där dom egentligen inte hör hemma. 

Peter är även mycket efterfrågad i filmsammanhang och man kan höra honom i filmer som "The Insider" med Al Pacino och de två senaste Bond filmerna "Tomorrow never dies" och "The world is not enough".

Peter Lockett ägnar sig också åt undervisning vid The Royal Academy of Music och Guildhall School of Music. Han har även skrivit många artiklar för tidningar som Modern Drummer och Rhythm.

Lyssna till Travel Light med Network of Sparks featuring Pete Lockett, Bill Bruford, Simon Limbrick, Nana Tsiboe och Johnni Kalsi. Travel Light Real Audio, Travel Light mp3

Om du vill läsa mer om Pete Lockett och lyssna till mp3-filer kan jag varmt rekommendera hans webplats http://www.petelockett.com

[Hem][Köp och Sälj][Lektioner][Länkar][Intervjuer][Veckans Artist]
[På Turné][Musiker Sökes][Aktuellt][Krönika][Citatarkivet][Boktips

 

 Buddy Rich, en av de största storbandstrummisarna. Även om du inte är någon
diggare av storbandsjazz så bör du lyssna in hans spel. Gör ett  besök på den officiella hemsidan
www.buddyrich.com


 


[Hem][Köp och Sälj][Lektioner][Länkar][Intervjuer][Veckans Artist]
[På Turné][Musiker Sökes][Aktuellt][Krönika][Citatarkivet][Boktips


Sidan senast uppdaterad 21/01-02
www.slagverkaren.com
info@slagverkaren.com
Ansvarig utgivare
Tomas Tornefjell

Snickerivägen 10 A 10
22100 Mariehamn
Tel:+358 (0)457 3314675